قوانین

قوانین و مقررات

از کلیه کاربرانی که قصد عضویت و استفاده از پولخند را دارند، خواهشمندیم قوانین و مقررات ذیل را با دقت مطالعه نمایند. در صورتی که هرگونه تغییری در قوانین در آینده ایجاد شود، در همین صفحه منتشر و به روز رسانی می شود. استفاده کاربرها از پولخند به منزله پذیرش هرگونه تغییر می باشد.

 

  1. موارد کلی

1.1.  تمامی فعالیت ها در پولخند تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران است و همه کاربران موظف به رعایت آن در فعالیت‌های خود هستند.

1.2.  پولخند یک سامانه کاربر محور است و مسئولیت محتوای منتشر شده در آن بر عهده ناشر آن است.

1.3.  موضوع فعالیت اصلی پولخند، خنده و سرگرمی است و محتواهای ارسالی می بایست ارتباطی به طنز و خنده  و سرگرمی داشته باشند. محتواهای نامربوط به موضوع فعالیت پولخند، حذف می شوند. 

1.4.  محتواهایی که در قالب طنز، موجب تعالی کاربران و تحکیم بنیان خانواده و افزایش دانش و بیش اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و مذهبی افراد باشند، در حد توان مورد حمایت پولخند قرار خواهد گرفت و عکس آن خلاف قوانین پولخند است.

1.5.  استفاده از لوگو پولخند یا عناوین مربوط به پولخند(مانند پشتیبانی پولخند و…) و همچنین استفاده از نام و تصاویر افراد معروف حقیقی و حقوقی و برندهای رسمی ممنوع است. در صورت مشاهده و گزارش، حساب مسدود خواهد شد.

1.6.  درخواست نام کاربری و رمز عبور سایر کاربران و نقض حریم خصوصی آنان و فریب و تهدید یا اقدام به هک و سایر اعمال مجرمانه از جمله ایجاد اختلال در روند فعالیت پولخند و کاربران آن ممنوع و تخلف است.

1.7.  انتشار اطلاعات شخصی افراد و تصاویر و فیلم ها بدون رضایت اشخاص تخلف است.

 

  1. قوانین مربوط به محتوا

2.1. انتشار تمامی محتواها در پولخند مستلزم رعایت قوانین پولخند و قانون جرایم رایانه‌ای(فهرست مصاديق محتوای مجرمانه) می‌باشد. لذا انتشار موارد زیر از جمله مصادیق تخلف در نشر محتوا می‌باشد که حسب نوع و گستره تخلف، منجر به اعمال محرومیت یا محدودیت یا جریمه برای کاربر خواهد شد:

2.1.1.   انتشار محتوایی که کاربر مالک آن نیست. در صورت کسب درآمد از این محتوا، مبالغ بدست آمده به صاحب محتوا منتقل و کاربر جریمه خواهد شد. (رعایت قانون کپی رایت در پولخند رعایت می شود)

2.1.2.  انتشار محتوا با پوشش نامناسب و حاوی الفاظ و عبارات ناپسند و موضوعاتی که خارج از عرف جامعه ایرانی-اسلامی است از جمله رقص، لطیفه و خاطرات غیراخلاقی

2.1.3.  هرگونه تبلیغ مستقیم و غیر مستقیم

2.1.4.  ترویج اباحه‌گری و پوچ‌انگاری و تشویق به خودکشی، خشونت، خودآزاری یا دیگرآزاری

2.1.5.  توهین به مقدسات و ادیان الهی و تبلیغ گروه‌ها و فرقه‌های ضاله

2.1.6   تبلیغ و استفاده از نمادهای ابتذال و ترویج فرهنگ منحط غرب

2.1.7.   نشر اکاذیب و شایعات و تشویش اذهان عمومی

2.1.8. استفاده از تصویر مستهجن یا مغایر با شئونات اخلاقی در تصویر پروفایل، همچنین درج عبارات غیراخلاقی در بخش درباره من، نام، نام کاربری و…

2.1.9. مسئولیت تمام محتوای منتشره در پولخند با مالک آن صفحه است. مالک صفحه کسی است که شماره موبایل و حساب بانکی مندرج در پروفایل به نام او باشد.

2.1.10. محتوای موجود در پولخند قابل انتشار در سایر شبکه های اجتماعی فضای مجازی(کانالها و گروه ها) به منظور کسب درآمد و یا افزایش بازدید از طریق تولید محتوا، تنها به شرط کسب اجازه از مالک محتوا ممکن است. در غیر اینصورت از ناحیه مالک محتوا، هرگونه کسب درآمد از محتوای دیگران قابل پیگیری و از نظر شرعی مشکل دارد.

2.1.11. کاربران باید اطلاعات درخواستی را به‌ طور صحیح و کامل اعلام نمایند. مسئولیت ثبت اطلاعات اشتباه بر عهده شخص کاربر است.

2.1.12. کاربران می بایست در حفظ و نگهداری نام کاربری و رمز عبور خود کوشا باشند و چنانچه آن را فراموش نمایند، می‌توانند با پشتیبانی سامانه تماس برقرار کرده و برای اخذ کلمه عبور جدید اقدام نمایند. هرگونه سو استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود و دیگر کاربران ممنوع می باشد.

2.1.13. هر کاربر مالک محتوایی است که تولید می کند. به عبارتی دیگر، در پولخند کاربران حق استفاده از محتوای دیگران در صفحه خود را ندارند.

2.1.14. در صورت شکایت تحت عنوان کپی شدن و انتشار محتوا در صفحه کاربری، و اثبات این موضوع توسط پولخند، پولخند آن را حذف و به ازای تعداد بازدید از محتوا جریمه ای مالی برای شخص خاطی در نظر خواهد گرفت.

2.1.15. کاربر تولید کننده محتوا می پذیرد محتواهای غیرمجاز و به دور از فرهنگ و تمدن ایرانی را منتشر ننماید. در این صورت پولخند می تواند بدون اطلاع قبلی آن محتوا را حذف نماید و در صورت تکرار، حساب کاربر را برای همیشه مسدود نماید که در این حالت مبالغ موجود در حساب وی در امور خیریه هزینه خواهد شد.

2.1.15.  کاربر می پذیرد در محتواها و کامنت ها و… از کلمات رکیک و فحاشی و توهین به مذاهب و اشخاص و قومیت ها خودداری کند. در صورت گزارش محدودیت هایی برای کاربر لحاظ خواهد شد.

 

  1. قوانین مربوط به کیف پول و درآمد

3.1.  میزان کارمزد در ازای مشاهده هر تبلیغ طبق جدول پکیج ها می باشد که به کیف پول کاربر اضافه می شود.

3.2.  تنها در صورتی به حساب کاربر کارمزد تعلق می گیرد که او تبلیغ را مشاهده نماید.

3.3. مبالغ بدست آمده توسط کاربر، پس از رسیدن به حد نصاب مشخص(در حال حاضر 10 ایکا معادل 10 هزار تومان)، قابلیت درخواست تسویه حساب و واریز به حساب بانکی خواهد داشت.

3.4. درخواست های تسویه، در پایان هفته بررسی و در اول هفته به حساب مشخص شده توسط کاربر واریز خواهد شد.

3.5. در صورت مغایرت نام درج شده توسط کاربر با نام صاحب حساب، عمل واریز انجام نخواهد شد.

3.6. مسئولیت هرگونه انتقال وجه بین کاربران، برعهده انتقال دهنده است.

 

  1. رسیدگی به شکایات

4.1.  در صورت نقض هریک از قوانین فوق، واحد امنیت پولخند بطور مستقیم وارد و با متخلف برخورد خواهد کرد. محتواهایی که گزارش می شوند با توجه به نوع گزارش با آن رفتار خواهد شد و ملاک برای پولخند، قوانین فوق و مدارک گزارش دهنده یا شاکی است.

 

  1. اعمال قانون

5.1.  هرگونه تخلف از قوانین پولخند موجب محرومیت یا محدودیت یا جریمه خواهد بود. که متناسب با نوع تخلف اعمال می شود.

 

نکته 1 :  عضویت در شبکه اجتماعی پولخند کاملاً رایگان می باشد.

 

مشروح قوانین:

قوانین انتشار محتوا

اولویت پولخند ایجاد فضایی امن برای تولیدکنندگان محتوا و کاربران پولخند است. در این بین، نقش گزارش‌های مردمی در امن نگه‌داشتن این جامعه بسیار پررنگ و حائز اهمیت است. به همین منظور، پولخند برای ایجاد فضایی امن و مطمئن، به تک‌تک کاربرانش اعتماد می‌کند؛ مسئولیتی که به شکل مشترک بین تیم پولخند و کاربرانش تقسیم شده است. مطالعه و درک قوانین انتشار محتوا کمک می‌کند تا در انجام این مسئولیت موفق‌تر عمل شود.

از لحاظ قانونی و عرفی، پولخند دستورالعمل‌های مربوط به شناسایی و برخورد با انواع محتوای ممنوع در این پلتفرم را شرح داده است. این دستورالعمل‌ها برای انواع محتوا کاربرد دارد و بخشی جدایی‌ناپذیر از قوانین محسوب می‌شود. به‌منظور مقابله با مسائل جدیدی که در این پلتفرم ایجاد می‌شود، مرتب این قوانین را با کمک متخصصان و صاحب‌نظرانی ارزیابی می شود. همچنین، برای اجرای خط‌مشی نظارت بر اجرای محتوا، به گزارش‌های مردمی و سیستم‌های یادگیری ماشین متکی هستیم که با همۀ کاربران، بدون درنظرگرفتن سابقه، تعداد دنبال‌کننده، مکان یا محل وابستگی آن‌ها یکسان رفتار می‌کند. قوانین ما برای ایمن‌سازی جامعۀ کاربران پولخند ایجاد شده است؛ درحالی‌که به تولیدکنندگان محتوا این آزادی را می‌دهیم که تجربه‌ها و دیدگاه‌های متنوع خود را به‌اشتراک‌بگذارند.

 

در ادامه، فهرست کاملی از مفاد تشکیل‌دهندۀ قوانین انتشار محتوا در پولخند آمده است.

خشونت یا محتوای خطرناک یا آسیب‌زا

داشتن محتوای خشن یا زننده

آشکار است که نمایش خشونت هرگز موجب خنده نبوده و در قالب سرگرمی نیز نمی گنجد. از این نوع محتواها هرچند اگر دارای صحنه طنز و خنده داری هم باشد به دلیل خشن یا زننده بودن در پولخند جایی ندارد.

خشونت مرتبط با حیوانات

محتواهایی که نمایش خشونت علیه حیوانات و همچنین حیوان آزاری است تحت عنوان سرگرمی در پولخند جایگاهی ندارد. حیوان آزاری که طبیعتا به دست انسان انجام می شود با نمایش جنگیدن حیوانات با یکدیگر متفاوت است. نمایش جنگ حیوانات با یکدیگر با شرط پرهیز از نمایش جزئیات خشن و زننده که موجب آزار بیننده می شود بلامانع است.

خشونت انسانی

محتواهایی که در قالب طنز و سرگرمی ارائه می شود نباید شامل خشونت انسانی باشد. مانند ساخت دوربین مخفی برای دیدن واکنش مردم نسبت به کسی که خود را دار زده است. خشونت انسانی شامل مواردی است که باعث می شود روح انسان آزرده گردد(مانند پرخاشگری کلامی، درگیری انسانها، صحنه های جنسی) و یا او را تشویق به انجام کار غیر صحیح و غیر اخلاقی کند(مانند خودکشی، موادمخدر) و یا حاوی آموزشی باشد که ممکن است از جهات گوناگون آسیب زا باشد(مانند ساخت سلاح). انتشار چنین محتواهایی در پولخند ممنوع است.

محتوای خشن مرتبط با کودکان

انتشار محتوا در قالب طنز و سرگرمی که حاوی صحنه هایی از خشونت علیه کودکان است در پولخند ممنوع است. خشونت علیه کودکان شامل هرگونه سو استفاده از آنان، تحقیر، تنبیه، تهدید و… است هرچند اگر نمایشی باشد. زیرا کودکان بسیار آسیب پذیر و ممکن است این رفتارها در آینده آنان تاثیرگذاری منفی داشته باشد. مانند تصویری از سیگار یا قلیان کشیدن کودک که هم بر خود او و هم بر کودکان بیننده این ویدئو تاثیر منفی دارد.

خشونت علیه زنان

هرگونه تخریب، تحقیر و ضعیف پنداری و تمسخر زنان و جایگاه و شأن آنان و القای مجاز بودن سو استفاده از زنان و دختران در زمینه های مختلف در پولخند ممنوع است.

محتوای حساس

محتوای غیراخلاقی، غیرعرفی یا در تضاد با قوانین کشور

پولخند تابع قوانین کشور است؛ لذا دربارۀ مباحث پوشش، بایدها و نبایدهای اجتماعی هرچند در این سال‌ها دچار تغییراتی شده است؛ همچنان عرف جامعه و شئونات پذیرفته‌شدۀ ایرانی‌اسلامی خط‌مشی پولخند را مشخص می‌کند. بر همین اساس، ویدئوهایی که در پولخند منتشر می‌شود، باید همۀ شئونات ایرانی و اسلامی و عرفی را مدنظر قرار دهد و کاربران توجه داشته باشند که همۀ فعالیت‌های پولخند در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران است.

کودک‌آزاری

کودکان خیلی سریع دست به تقلید می زنند؛ لذا باید در محتواها این مهم را مدنظر قرار داد. بطور مثال در محتوای ویدئو با موضوع شوخی با داعش که تصویر سر بریدن دارد مصداق بارز کودک آزاری است و ممکن است کودک دست به تقلید بزند.

در محتواهایی که کودکان سوژۀ اصلی آن هستند، مسئلۀ «رضایت» حائز اهمیت است؛ یعنی در دوران طفولیت رضایت والدین شرط این نمایش است و در سنین بالاتر، رضایت خود کودک و نوجوان که باید این مهم رعایت شود تا حقوق آنان ضایع نگردد.

با توجه به اینکه محتواها در پولخند باقی‌می‌مانند و ممکن است در آیندۀ کودک نقش‌آفرینی کند، کاربران در خصوص انتشار آن‌ها باید دقت خاصی داشته باشند. بطور مثال وقتی تصویری از کودک کار نمایش داده می‌شود، باید دقت بسیاری کرد که چهرۀ کودک به‌وضوح دیده نشود.

محتوای جنسی

پولخند در تلاش است علاوه بر فراهم کردن محیط شاد و مفرح، محیطی سالم را برای کاربران فراهم و از به خطر افتادن امنیت و سلامت روانی آنان جلوگیری کند. محتواهایی که به عنوان محتوای طنز و سرگرمی در پولخند منتشر می شود نباید شامل بدن نمایی، عشق بازی، پورنوگرافی، خشونت جنسی(سادیسم)، جفت گیری حیوانات و صحبت ها و شوخی ها و الفاظ رکیک و جنسی باشد.

داشتن محتوا با مضامین نفرت ‌پراکنی

پولخند در تلاش است تا حد امکان از حذف محتواها اجتناب نماید، مگر آنکه محتوای بارگذاری‌شده باعث ایجاد حساسیت، برانگیختن احساسات، حاوی توهین، اهانت، افترا و نظایر این‌ها باشد و در نهایت، منتج به برهم‌خوردن آرامش روانی جامعه شود. در این مواقع پولخند ناچار به حذف محتوا است.

توهین به ادیان، تفرفه افکنی بین اقوام مختلف، وحدت شکنی ملی و دعوت به آشوب و هرج و مرج از مصادیق نفرت پراکنی است که در پولخند جایگاهی ندارد و کاربران باید در انتشار محتوا این مهم را رعایت کنند.

تبلیغ کالا یا خدمات غیرمجاز

از آنجایی که تبلیغات تنها بر عهده پولخند است و کاربران با مشاهده تبلیغ کارمزدی بدست می آورند، تبلیغ محصول و خدمات خود یا دیگری به نحو مستقیم یا غیر مستقیم در محتواها ممنوع است.

بر همین اساس، سفارش دهنده تبلیغ باید توجه کند که ضرورت دارد هر ویدئوی تبلیغاتی صرفاً در راستای تبلیغ برای فروش و عرضۀ کالا و خدمات خاص، فروش عمده یا معرفی و تبلیغ کسب‌وکار باشد. چنانچه تصاویر یا متون مندرج با هرکدام از ضوابط و شرایط و دستورالعمل‌های پولخند مغایرت داشته باشد، مرجوع و باید اصلاح شود در غیر اینصورت تبلیغ محصول یا خدمت آنان انجام نمی شود. موارد زیر در ویدئوی تبلیغاتی باعث می شود تبلیغ در پولخند پذیرفته نشود:

  • ویدئوهای تبلیغاتی خریدوفروش اعضای بدن
  • آگهی‌های خریدوفروش حیوانات زنده
  • خدمات سقط جنین
  • ارائۀ خدمات ماساژ در خانه
  • ویدئوهای تبلیغاتی مربوط به کالاهای قاچاق و غیرقانونی مانند رسیور، دستگاه استراق‌سمع و…
  • ویدئوهای تبلیغاتی کالاهایی که طبق قوانین جمهوری اسلامی معاملۀ آن‌ها ممنوع است؛ مانند اسلحه، مواد منفجره و…
  • ویدئوهای تبلیغاتی اموال مسروقه یا کالاهایی که از ارتکاب جرم یا به‌واسطۀ نقض مقررات جمهوری اسلامی ایران به‌دست‌آمده باشد.
  • ویدئوهای تبلیغاتی مواد مخدر و روان‌گردان، عناصر سازنده یا متعلقات آن و به‌طورکلی، کالاهایی که برای مصرف‌کننده خطرناک است.
  • ویدئوهای تبلیغاتی کالاهایی که معاملۀ آن‌ها تشریفات و الزامات قانونی و مقررات خاصی دارد؛ مانند شوکر، گاز اشک‌آور، فلزیاب و…
  • ویدئوهای تبلیغاتی کالاهای خلاف شئون اجتماعی و اخلاقی جامعه یا ویدئوهایی که محتوا و تصاویر خلاف شئون جامعه دارد؛ مانند فیلم‌های مستهجن، داروهای ضدبارداری، داروهای درمانی غیرمجاز، ویتامین‌های غیرمجاز، مانکن‌های جنسی و انواع لوازم جنسی غیرقانونی.
  • تبلیغات سایت‌ها و کانال‌های همسریابی و دوست‌یابی
  • ویدئوهای تبلیغاتی کالاهای مرتبط با قمار، بخت‌آزمایی و شرط‌بندی
  • ویدئوهای تبلیغاتی مرتبط با بازاریابی شبکه‌ای، چندمرحله‌ای، هرمی، ماتریسی و نظایر آن که مجوز قانونی برای فعالیت ندارد.
  • استفاده از کلمه‌ها یا عبارت‌های نامناسب و توهین‌آمیز در متن یا تصویر ویدئوهای تبلیغاتی
  • ویدئوهای تبلیغاتی کالاهایی که در توضیح آن‌ها از مفاهیم انتزاعی در حوزه دین و عقاید مردمی استفاده شده است؛ مانند دعا، طلسم، سحر، جادو و جنبل، بخت، شانس، اقبال، یمن، گشایش امور و…
  • ویدئوهای تبلیغاتی کالاهای مربوط به میراث فرهنگی کشور مانند خریدوفروش کالاهای عتیقۀ مکشوفه
  • ویدئوهای تبلیغاتی کالاهای ممنوعِ مذکور در سایت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به نشانی http://internet.ir

ملاحظه‌های امنیت ملی

پولخند بستری است که میتواند غم و اندوه را در جامعه بکاهد و نشاط و سرگرمی و امید را در جامعه تزریق کند. اگر محتوای منتشر شده توسط کاربران مخالف امنیت ملی باشد یا موجب برهم زدن نظم کشور و ایجاد آشوب و تنش و درگیری گردد، بالطبع نه تنها جامعه پر نشاط و امیدوار نمی شود بلکه باعث تنش بسیار و طمع دشمنان خارج از این مرز و بوم نیز می گردد که باعث خسارات جبران ناپذیری به کشور خواهد شد.

گاه ممکن است یک شوخی با یک جریان در کشوری دیگر، موجب اشاعه آن تفکر در کشور گردد که باید به این امر توجه داشت.

انتشار اسناد محرمانه

جلوگیری از انتشار اسناد و اطلاعات محرمانه، تناسب مستقیمی با حفظ امنیت ملی دارد. در مواردی که شائبۀ محرمانه‌بودن انتشار برخی اطلاعات وجود داشته باشد، به‌محض گزارش از سوی کاربران مسئولان پولخند ویدئوی گزارش‌شده را بازبینی می‌کنند و در صورتی‌که در محتوای منتشرشده به‌وضوح یا به شکل ضمنی، اطلاعات و اسنادی منتشر شده باشد که در طبقه‌بندی محرمانه، سری، فوق‌محرمانه و نظایر این باشد، ویدئو توسط پولخند حذف خواهد شد.

محتوای توهین‌آمیز

اولویت ما ایجاد فضایی امن برای تولیدکنندگان محتوا و کاربران پولخند است. در این بین، نقش گزارش‌های مردمی در امن نگه‌داشتن این جامعه بسیار پررنگ و حائز اهمیت است. به همین منظور، پولخند برای ایجاد فضایی امن و مطمئن، به تک‌تک کاربرانش اعتماد می‌کند؛ مسئولیتی که به شکل مشترک بین گروه پولخند و کاربرانش تقسیم شده است. مطالعه و درک قوانین انتشار محتوا به شما و ما کمک می‌کند تا در انجام این مسئولیت موفق‌تر عمل کنیم.

تهمت و افترا

کاربران باید تلاش کنند در لابه لای شوخی ها و محتواهای طنز، از تهمت و افترا زدن به افراد، سازمان‌ها یا گروه‌ها خودداری کنند زیرا انتشار محتوای حاوی تهمت و افترا در پولخند ممنوع است و در هر صورت کاربر منتشر کننده مسئولیت عواقب آن را به عهده دارد.

در اظهرنظرها و انتقادها به اشخاص در قالب طنز، باید حق گویی و منصف بودن را رعایت و از دیده ها سخن گفت و از شنیده ها پرهیز کرد.

به‌کار بردن ادبیات زننده

موضوع مهمی که پولخند به آن اهمیت ویژه ای قائل است عدم استفاده از الفاظ و عبارت بی ادبانه و زننده در محتواهایی است که در پولخند قرار می گیرد. ادبیات نباید به گونه ای باشد که باعث رنجش گروهی از افراد شود. بطور مثال برای شوخی با مادری که باردار است از جمله «فلانی 2 ماه دیگه بارشو خالی میکنه» هرگز نباید استفاده کرد. این نوع ادبیات باعث رنجش کاربران و اهانت به افراد و جایگاه و شأن افراد است. این موضوع با مسئلۀ به‌کاربردن کلمه‌های رکیک فرق می‌کند که در صورت استفاده از کلمات رکیک و فحش های بزرگسالان به هر زبانی، آن محتوا در پولخند حذف می شود.

طنز و کمدی باید سنجیده باشد، نه ظالمانه یا طراحی‌شده برای آزار یا تحقیر فرد یا گروه. بنابراین، ویدئوهایی که محتوایی طنز دارد، اما در خلال آن‌ها به فرد یا گروهی توهین می‌شود، امکان انتشار نخواهد داشت. این حساسیت درخصوص مسائل مربوط به سیاست‌مداران و مسئولان لشکری و کشوری بیشتر خواهد بود.

وقتی محتواهای طنزی دربارۀ ناتوانی جسمی یا روانی ساخته می‌شود، ممکن است موجب ناراحتی بسیاری از افراد و به عنوان توهین تلقی شود هرچند قصد بدی وجود نداشته باشد، این شوخی ممکن است استفاده از تحقیر دیگران به‌عنوان نوعی سرگرمی به نظر برسد. تنها زمانی که خود افرادی که ناتوانی جسمی دارد مجاز به انتشار محتوایی از این دست هستند.

توهین به مقامات

شوخی با شخصیت های سیاسی تا زمانی که توهین، اتهام، تخریب، تحقیر و دروغ نباشد در پولخند بلامانع است.

نقدهایی که در قالب طنز و با رعایت اصول اخلاق برای اصلاح برخی مسائل منتشر می شوند فاقد اشکال است.

آنچه که مهم است، حفظ امنیت ملی است. اگر محتوا باعث ایجاد هرج‌ومرج در جامعه شود یا به گروهی سیاسی توهین کرده باشد، امکان انتشار در پولخند نخواهد داشت.

کلیشه‌ها/ تمسخر/ توهین‌های نژادی و قومی

هر ویدئویی که منجر به ایجاد هرج‌ومرج و بروز اختلاف‌های قومی یا ایجاد تنش‌های فرهنگی بین مردم شود، اجازۀ انتشار در پولخند ندارد.

پولخند به عنوان بستر ارائه کننده خدمات طنز و سرگرمی قانون روشنی مبنی بر اینکه محتوای بارگذاری‌شدۀ کاربران به‌هیچ‌وجه نباید باعث ایجاد اختلاف و تفرقه در بین مردم شود و هر توهین قومی و نژادی که باعث بروز اختلاف، احیای اختلاف‌های پیشین یا هرج‌ومرج در هر بخش از ایران شود، مجاز به انتشار در پولخند نخواهد بود.

پولخند دربارۀ لطیفه‌ها و طنزهای مربوط به نژاد، دین، سن یا جنس افراد هم حساسیت ویژه ای دارد. توجه به این نکته که گروه‌هایی از مردم که هدف چنین لطیفه‌هایی هستند، ممکن است رنجیده‌خاطر شوند. استفاده از کلیشه‌ها در ویدئوها نیاز به اندیشیدن محتاطانه دارد؛ بنابراین، ویدئوهایی که حاوی محتوای مربوط به لطیفه‌های توهین‌آمیز قومیتی است یا با جنسیت، شوخی‌های آزاردهنده انجام می‌دهد، مجاز به انتشار نیست.

حق نشر

محتوایی که منتشر می شود باید توسط کاربر مالک صفحه تولید شده باشد و یا آن را تغییر داده باشد(مانند صداگذاری روی حیوانات) به حدی که با موضوع قبلی و اصلی آن محتوا تفاوت قابل ملاحظه ای ایجاد گردد. یا اینکه کاربر بخواهد نکته ای از محتوا را بطور طنزآلود مطرح کند. چه محتوا ایرانی باشد و چه خارجی.

در صورتی که از مالک محتوا اجازه گرفته شده، انتشار بلامانع است.

رعایت‌نکردن حریم خصوصی افراد

حریم خصوصی افراد برای پولخند محترم است. در صورتی که در تصاویر و ویدئوها اشخاص دیگری حضور دارند(مانند دورین مخفی، گزارش و…) می بایست از آنان اجازه انتشار گرفت. مسئولیت این مهم با فردی است که محتوا را منتشر کرده است.

تصاویر ضبط مخفیانه در اماکن عمومی

مردم در اماکن عمومی نمی‌توانند به اندازۀ خانه‌شان توقع رعایت حریم شخصی داشته باشند. همه آن‌ها را می‌بینند و این بدان معناست که امکان ضبط تصویر و صدایشان وجود دارد. به‌طورکلی، تصاویر ضبط‌شده در شرایطی که افراد امکان دیدن تصویربردار را دارند، خارج از قواعد مربوط به دوربین مخفی دسته‌بندی می‌شود. از سوی دیگر، انتشار تصاویر ضبط‌شدۀ صحبت‌های مسئولان در اماکن عمومی، اگرچه آن‌ها موافق ضبط تصاویر نیز نباشند، بلامانع است؛ هرچند در این موارد نیز باید مسائل و مصالح مربوط به امنیت ملی و روانی جامعه را درنظرگرفته. ویدئوهایی که ناقض قوانین این بخش باشد، مجاز به انتشار در پولخند نیست.

تصاویر ضبط‌شدۀ پنهانی افراد در مِلک شخصی

در مِلک شخصی، مخصوصاً خانه، افراد به‌حق توقع دارند که صدا و تصویرشان برای انتشار در فضای عمومی ضبط نشود. نقض‌نکردن حریم شخصی افراد، یکی از مهم‌ترین خط‌مشی‌های پولخند به‌شمارمی‌رود که دربارۀ این موضوع پولخند دقت و جدیت ویژه‌ای دارد.

تصاویر با محتوای مکالمه‌های تلفنی ضبط‌شده

ضبط مکالمه‌های تلفنی بدون اطلاع افراد، درصورتی‌که حریم شخصی آن‌ها نقض شود یا اطلاعات شخصی افراد را افشا نماید، مصداق استراق‌سمع است و پولخند درخصوص انتشار ویدئوهایی از این‌دست بسیار حساس است. تماس‌های تلفنی با سازمان‌ها و نهادهای حکومتی و ضبط مکالمه در شرایطی که اطلاعات محرمانه‌ای افشا نشود و در راستای پیگیری مصالح جامعه باشد، مانند آنچه خبرنگاران رسانه‌های مختلف انجام می‌دهند، بلامانع است.

نقض حریم شخصی افراد

این به معنای حفاظت از حقوق فردی است که تهیۀ عکس، فیلم یا ویدئو را برای استفاده در خانه و اهداف خصوصی انجام می‌دهد. نسخه‌های این آثار را نمی‌توان بدون اجازه پخش کرد؛ بنابراین، ویدئوهایی ازاین‌دست را که فردی برای مصارف شخصی تهیه کرده است، نمی‌توان بدون اجازۀ او منتشر کرد. برای مثال، اگر گوشی فردی عادی یا شناخته‌شده به سرقت رفته باشد و تصاویر شخصی و خصوصی این فرد، از سوی افرادی در پولخند منتشر شود، به‌محض اطلاع حذف خواهد شد. پولخند به حفظ حریم شخصی افراد اهتمام می‌ورزد.

انتشار اطلاعات خصوصی افراد بدون اجازه

نباید به حریم خصوصی دیگران تجاوز کرد. به‌اشتراک‌گذاشتن محتوایی که ممکن است دربردارندۀ اطلاعات خصوصی افراد یا دارایی‌های خصوصی‌شان باشد، بدون اجازۀ آن‌ها ممنوع است. این اطلاعات، موارد زیر را دربرمی‌گیرد؛ اما محدود به این‌ها نیست:

  • به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات هویتی و محرمانۀ افراد مانند: نام واقعی، مکان، کد ملی یا رمزهای عبور مربوط به حساب‌های بانکی، حساب‌های کاربری و…
  • به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات تماس شخصی افراد مانند: شماره‌تلفن، آدرس و…
  • به‌اشتراک‌گذاری محتوایی که حریم خصوصی دیگری را نقض می‌کند؛ مانند پخش زنده بدون اجازه از محیطی خصوصی

هر نوع فعل یا ترک‌فعلی که براساس قوانین حاکم بر جمهوری اسلامی ایران و قوانین بین‌المللی مصداقی از انتشار یا تجاوز به حریم خصوصی افراد باشد، ممنوع بوده و با حساب کاربری فرد خاطی طبق قوانین پولخند رفتار خواهد شد. همۀ عواقب و مسئولیت‌های حقوقی یا کیفری مربوط به نقض این بند به عهدۀ کاربر خواهد بود و پولخند در این خصوص هیچ مسئولیتی ندارد.

رفتارهای ضداجتماعی

رفتارهای مضر مانند سیگارکشیدن نباید به شکلی نمایش داده شود که منجر به رفتارهای ضداجتماعی شود. پولخند دربارۀ جنبه‌های ضداجتماعی رفتارهای افراطی، حساسیت ویژه‌ای دارد.

شرط‌بندی (Bet)

محتواهای طنز نباید شامل آموزش، ترغیب، تشویق و عادی‌سازی امورات شرط‌بندی یا خرید و فروش ابزار و ادوات آن باشد. ویدئوهایی با این مضامین در پولخند جایگاهی ندارد.

علوم و فرقه‌های نوظهور

بسیاری از خانواده‌ها دربارۀ اشاعۀ فرقه‌های نوظهور نگرانی‌های جدی دارند. در جوامع مذهبی، این نگرانی‌ها دوچندان است و یکی از بحث‌برانگیزترین مسائل در این زمینه، شیطان‌پرستی است که انواع و فرقه‌های گوناگون دارد؛ اما در کل همۀ آن‌ها اشتراکات بسیاری با هم دارد. ویدئوهای مربوط به گروه‌های شیطان‌پرست یا حاوی مضامین شیطان‌پرستی امکان انتشار در پولخند ندارد. دربارۀ سایر ویدئوهای مربوط به فرقه‌های نوظهور نیز پولخند با دقت و حساسیت فراوان به دنبال تضمین امنیت روانی و اجتماعی افراد است.

جعل هویت

انتشار محتوا یا هر اقدام دیگری در راستای معرفی خود به‌جای شخصیت حقیقی یا حقوقی دیگر ممنوع است؛ به‌ویژه معرفی خود به‌عنوان کارمند شرکت مالک برند پولخند، برای کاربران عادی ممنوع است و با حساب کاربری فرد خاطی مطابق با قوانین داخلی پولخند رفتار خواهد شد. همچنین، حق هرگونه شکایت برای پولخند محفوظ است.

لینک به بیرون

در پولخند درج لینک در تمامی بخش ها ممنوع است. عدم رعایت این موضوع ممکن است باعث حذف محتوا و در مواردی قطع دسترسی کاربر شود.

پولخند از کاربران می‌خواهد اگر با محتوایی که ناقض این قوانین است برخورد داشتند، آن را گزارش کنند تا پولخند آنها را بررسی نماید. درصورتی‌که ویدئوهای متعدد و یا موارد نقض قوانین را در بخش مختلف یک صفحه و داخل ویدئوها و تصاویر آن صفحه مشاهده نمودید می‌توانید صفحه را گزارش نمایید.

تصویر پروفایل

انتخاب تصویر پروفایل نیز مانند هر محتوای دیگری که در پولخند منتشر می‌شود، نباید تضادی با قوانین انتشار محتوا در پولخند داشته باشد. بر همین اساس بهتر است کاربران تصویر پروفایل را انتخاب کنند که علاوه بر معرفی فعالیت کانال، ناقض قوانین نباشد؛ یعنی استفاده از تصاویر مستهجن، دارای تلویح جنسی، خشن، در تعارض با منافع ملی و نظایر آن در پولخند پذیرفته‌شده نیست.

همچنین، براساس قانون، استفاده از عکس پروفایل شخص دیگر در فضای مجازی جرم است و در صورت شکایت شخص حقیقی یا حقوقی یا سازمان یا شرکت مشخص، عواقب قضایی این استفادۀ غیرقانونی به عهدۀ کاربر خاطی خواهد بود و پولخند در قبال آن مسئولیتی ندارد.

بخش نظرات

ارسال نظر نیز مانند هر محتوای دیگری که در پولخند منتشر می‌شود، نباید تضادی با قوانین انتشار محتوا در پولخند داشته باشد.

قوانین تبلیغ در پولخند

  • – محتوای تبلیغ باید مطابق با قوانین انتشار محتوا در پولخند و نیز قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد.
  • – محتوای تبلیغ نباید شامل محتوای حق نشردار باشد.
  • محتوای تبلیغ نباید شامل هیچ گونه محتوای تبعیض آمیز (رنگ پوست، قومیت، جنسیت و …) باشد.
  • محتوای تبلیغ نباید شامل مضامین جنسی (برهنگی، لوازم جنسی و …) باشد.
  • در محتوای تبلیغ نباید راجع به فرد یا برند دیگری صحبت شده باشد.
  • – محتوای تبلیغ نباید حاوی خشونت و تصاویر دلخراش باشد.
  • محتوای تبلیغ نباید حاوی مسائل مرتبط با بزرگسالان و نیز نامناسب برای کودکان و خانواده‌ها باشد.
  • محتوای تبلیغ نباید حاوی تصاویر تکان‌دهنده یا شوکه‌کننده باشد.
  • محتوای تبلیغ نباید اعمال مضر یا خطرناک را به نمایش بگذارد.
  • تبلیغ هر نوع محصول مرتبط با دخانیات ممنوع است.
  • محتوای تبلیغ نباید در مورد مسائل حساسیت برانگیز یا رویدادهای حساس باشد.
  • محتوای تبلیغ نباید حاوی مفاهیم تحقیرکننده، محرک و نفرت‌انگیز باشد.
  • تبلیغ هر گونه دارو یا مکمل دارویی و هر محصول مرتبط، تنها با ارائه مجوزهای قانونی سازمان غذا و دارو امکان پذیر است.
  • تبلیغ هر نوع سایت شرط‌بندی، کازینو و … ممنوع است.
  • ویدیوی تبلیغ می تواند به دو صورت افقی و عمودی(با موبایل) باشد.

سوء استفاده از امکان گزارش تخلف یا ایجاد مزاحمت برای پشتیبانی

ارائه گزارش خلاف واقع از تخلف یا سوء استفاده از این امکان و ایجاد مزاحمت برای تیم پشتیبانی می‌تواند منجر به مسدودیت حساب کاربری گردد.

 

 

logo-samandehi سازمان نظام صنفی رایانه ای